Cum imi organizez santierul? 3/3: Managerul

 

Ce face un manager si de ce spun arhitectii ca este bine sa am unul?

Cateva dintre aspectele esentiale ce pot face diferenta dintre un santier de succes si unul care genereaza consturi si interzieri sunt:

  • o organizare / etapizare corecta a lucrarilor inca dinainte contractarii Constructorului
  • planificarea achizitiilor, a livrarilor si, mai ales, verificarea acestora
  • asigurarea comunicarii corecte intre diversii executanti
  • verificarea lucrarilor pe parcursul executiei
  • asimilarea corecta a situatiilor neprevazute si a modificarilor de pe parcurs

 

 

 

 

In ultimele doua articole am parcurs responsabilitatile Beneficiarului, ale Proiectantului si ale Constructorului ca executant. Recomand parcurgerea celorlaltor doua articole pentru o mai buna intelegere a unor notiuni – Partea 1/3 si Partea 2/3 

Acest articol face referire in principal la practici din segmentul amenajarilor interioare, in special rezidentiale, de dimensiuni mici (ex: case particulare).

 

 

Pentru controlul global al proiectului, implicit al santierului, exista trei moduri tipice de abordare:
  • a) beneficiarul controleaza si raspunde de intreg procesul
    • aceasta este varianta cel mai des intalnita in cazul amenajarilor interioare de dimensiuni mici. Beneficiarul contracteaza, achizitioneaza si se ocupa de urmarirea proiectului in termeni de calendar si cash flow, cu rezultate, in general, proportionale cu nivelul sau de cunoastere sau disponibilitate spre a invata
  • b) o operatiune tip antrepriza se ocupa de (aproape) intreg procesul, fiind raspunzatoare global
    • aceasta varianta este adeseori intalnita in Romania doar in cazul obiectivelor mai complexe. In cadrul obiectivelor mici, o firma tip antrepriza generala va raspunde pe intreg procesul si de coordonarea tuturor actorilor spre a livra “la cheie” intregul obiectiv.  In consecinta, costul total al realizarii proiectului va fi mai mare, insa va veni la pachet cu o garantie globala, o scadere a riscurilor si a stresului procesului.
    • Acest sistem este utilizat in general in SUA, unde un “General Contractor” (antrepriza) poate fi abordat chiar si in cazul amenajarii unei simple bai – acestuia i se transmit cerintele generale de estetica, si dotari, urmand a organiza intreg santierul, subcontracta toate specialitatile (mergand pana la mobilier la comanda si uneori chiar si a alege finisajele) si preda un produs aproximativ intreg.
      • uneori / adeseori antreprizele pot ingloba si servicii de proiectare interne, numindu-se si servicii tip Design & Build in acest caz
  • c) Beneficiarul contracteaza un Manager de proiect in calitate de reprezentant al sau in procesul de control si organizare
    • aceasta reprezinta varianta intermediara, adeseori cu costuri mai reduse decat antrepriza si cu beneficiile unui bun control si preluarea stresului santierului. Exista si avantaje aditionale – managerul urmareste, in primul rand, interesul beneficiarului si are responsabilitati extinse fata de o antrepriza tipica – de exemplu coordonarea executantului de mobilier la comanda.

 

Ce face, mai exact, un manager?

Asa cum am spus in articolele anterioare, in cazul unei amenajari mici, in majoritatea cazurilor Construcotul are rolul executantului pentru finisaje si lucrari de instalatii. O lista tipica a tuturor executantilor dintr-un proiect de amenajare interioara realizat de un arhitect de interior poate fi:

  • constructor principal pentru finisaje si instalatii
  • executant specializat pentru pregatiri si finisaj parchet stratificat
  • executant specializat finisaje ceramica in placi mari
  • executant specializat pentru tencuieli decorative sau microciment
  • instalator specializat in lucrari instalatie gaz si centrale murale
  • instalator specializat filtru apa
  • executant specializat mobilier la comanda
  • personal care sa asambleze mobila si sa evacueze deseurile rezultate
  • echipa de curatenie finala

Iar, din aceasta lista, am omis toti furnizorii si persoanele care se ocupa de comunicarea, receptionarea si verificarea livrarilor. Coordonarea tuturor celor de mai sus este posibil unul dintre cele mai sensibile aspecte ale unui santier, ce poate face diferenta intre intarzieri si costuri aditionale mai mult decat semnificative. Iar aceasta coordonare incepe cu mult inaintea inceperii concrete a lucrarilor!

 

Unul dintre instrumentele utilizate de noi pentru gestiunea santierului

 

Desi sunt multe variante de alocare a responsabilitatilor, in general Managerul se concentreaza asupra urmatoarelor arii:

  • planificarea initiala a santierului – in special in ceea ce priveste definitivarea calendarului si pregatirea ofertelor finale din partea furnizorilor
  • identificarea tuturor contractorilor si coordonarea acestora
  • plasarea, organizarea, receptionarea si verificarea livrarilor
    • de obicei, managerul intermediaza doar in numele clientilor – relatiile contractuale stabilindu-se direct intre furnizori / executanti si beneficiar
  • asigurarea suportului tehnic si organizatoric constant pentru santier – atat sub forma vizitelor de verificare cat si disponibilitatea spre a aborda instant situatii aparute
  • verificarea, in diverse puncte-critice, a desfasurarii si calitatii lucrarilor
  • asigurarea respectarii calendarului
  • nu in ultimul rand, raportarea progresului,  a problemelor si a oricaror informatii relevante beneficiarului

 

Abordand actiuni pe multiple planuri, Managerul ideal va fi atat o persoana cu bogate cunostinte tehnice in domeniu, capabila a intelege atat proiectul pentru a dialoga cu executantii – cat si cineva cu “people skills”, capabil sa asculte cerintele santierului si sa asigure sinergia in cadrul sau.

 

Pentru proiectele noastre am conceput un pachet de project management personalizat si adaptat nevoilor pe care le-am intampinat. Daca esti curios sa afli mai multe, poti solicita o prezentare completa a serviciilor cu ajutorul formularului de contact.

 

 

Aceasta serie de articole vizeaza in principal procesul de desfasurare al santierlor pentru amenajarile interioare de dimensiuni mici.
Informatiile cuprinse in aceste articole au la baza atat pregatirea personala ca arhitect de cladiri cu drept de semnatura cat si ca arhitect de interior si experienta acumulata in santier. Totusi, in Romania cadrul legislativ este foarte vag, legile privind controlul calitatii sunt rar implementate iar varietatea serviciilor oferite in piata este foarte mare ( de unde si oferte extrem de diferite pentru aparent acceeasi lucrare). Asadar, informatiile prezentate reprezinta, de obicei, doar una dintre abordarile posibile ale unui proces de amenajare. Esentiale in tot procesul raman comunicarea si intelegerea responsabilitatilor si a cadrului legislativ specific din partea tuturor partilor.